Wilt u graag een nieuwe medewerker aannemen, die wat meer begeleiding nodig heeft? 

Stel u heeft een medewerker die al langere tijd uit het arbeidsproces is en de eerste periode nodig heeft om het ‘normale’ arbeidsritme en arbeidstempo op te bouwen. Dan kunt u opstapsubsidie aanvragen, een financiële ondersteuning voor de extra begeleiding tijdens de (inwerk)periode. De opstapsubsidie is bedoeld voor het compenseren van eventueel productieverlies tijdens de inwerkperiode. Het is een ‘tijdelijke loonkostensubsidie’ gedurende de eerste 6 tot 12 maanden van het dienstverband.

Goed om te weten: de precieze voorwaarden voor opstapsubsidie verschillen per gemeente. Arbeidsmarktregio Holland Rijnland is bezig om deze subsidie voor de hele regio te harmoniseren, maar tot die tijd kunt u bij uw vaste adviseur informeren naar de regelingen en voorwaarden.

Voor welke doelgroep krijgt u opstapsubsidie?

  • De opstapsubsidie is in het leven geroepen om medewerkers goed te kunnen begeleiden naar en tijdens een betaalde baan. U krijgt deze opstapsubsidie als u een nieuwe medewerker met een bijstandsuitkering via de gemeente aanneemt. De mogelijkheid om opstapsubsidie te krijgen geldt niet voor nieuwe medewerkers met een uitkering vanuit UWV.
  • U kunt in aanmerking komen voor de opstapsubsidie als u van plan bent om na afloop van de opstapsubsidie het dienstverband voort te zetten. U krijgt dan subsidie op een gedeelte van de loonkosten van de nieuwe medewerker. De opstapsubsidie bedraagt maximaal 40% van het wettelijk minimumloon of maximaal 40% van het wettelijk minimumjeugdloon uitgaande van een dienstverband van 32 uur per week.

Zoekt u nieuw talent of informatie & advies over inclusief ondernemen?

We denken graag met u mee!